Valuuttakauppa tutuksi aloittelijoille

Valuuttakauppa, toiselta nimeltään forex-kauppa, on tullut näkyväksi ilmiöksi osakekaupan rinnalle, mutta mistä siitä oikein on kyse? Valuutoilla treidaamisen perusidea on se, että tuottoa pyritään tekemään ennustamalla markkinoiden nousut ja laskut, ja tekemään kauppaa valuutoilla sen mukaan. Homma kuulostaa ehkä yksinkertaiselta, mutta tietoa on hyvä hankkia ennen valuuttakaupankäynnin aloittamista, sillä alan kiemurat voivat hämmentää. Etenkin aloittelevalla sijoittajalla saattaa olla paljon kysymyksiä valuuttakauppaan riippuen. Tämä opas kertoo sinulle kaiken, mitä sinun tulee tietää aloittaaksesi kaupankäynnin valuutoilla.

Mitä on valuuttakaupankäynti?

Valuuttakaupankäynnissä on yksinkertaisesti kyse siitä, että sijoittaja sijoittaa valuuttaan eli toisin sanoen ostaa sitä ja pyrkii myymään sen paremmalla hinnalla, saamalla näin tuottoa itselleen. Ajoitus on ehdottoman tärkeää valuuttakaupassa, sillä valuuttojen arvo vaihtelee – etenkin kryptovaluuttojen arvoissa on nähty suuriakin nousuja ja laskuja. forex-kaupankäynti voi parhaimmillaan olla hyvin tuottoisaa, mutta siinä piilee myös riskinsä.

Valuuttakauppojen tuotto syntyy ostolla ja myynnillä oikeaan aikaan. Tämä tarkoittaa käytännössä siis sitä, että treidaajan tulee pitää markkinoita silmällä ainakin jossain määrin. Netti on pullollaan lähteitä, joiden kautta voi pysyä ajan tasalla uusimmista liikkeistä aina Kauppalehdestä alkaen.

Mistä valuuttakauppa kannattaa aloittaa?

Alkuun pääsee suhteellisen helposti, sillä valuuttakaupankäynti tapahtuu tänä päivänä pitkälti verkossa. Sinun tarvitsee vain löytää itsellesi sopiva välitysalusta, joka listaa haluamasi valuutat ja muut mahdolliset haluamasi sijoitustuotteet. Lisäksi kannattaa vertailla alustojen palvelu- ja/tai välitysmaksuja, jotta saat parhaan mahdollisen tuoton kaupankäynnistä.

Valuuttakaupankäynnissä arvoa spekuloidaan yleensä kahden eri valuutan välillä. Parin voi muodostaa esimerkiksi dollarista ja eurosta tai eurosta ja punnasta. Treidaaja arvioi liikkeitä tehdessään, laskeeko hänen valitsemansa valuutta verrattuna toiseen valuuttaan ja myy tai ostaa valuuttaa sen mukaan.

Strategiat avuksi kaupankäyntiin

Valuuttakauppaa tehdessä on hyvä miettiä myös omaa strategiaa. Tällä vältetään turhat riskit, joista voit lukea lisää alempana. Yksi yleisimmistä valuuttakaupankäynnin strategioista on ns. trenditreidaus, joka nimensä mukaisesti tarkoittaa siis sitä, että treidausliikkeitä tehdään senhetkisten trendien mukaisesti. Tässäkin strategiassa voidaan nähdä pieniä tappioita, mutta se on silti suhteellisen turvallinen tapa käydä valuuttakauppaa.

Toinen esimerkki yleisistä strategioista on positiotreidaus eli osta ja pidä -strategia, joka on pidemmällä aikavälillä tuottoa tavoitteleva sijoitustyyli. Siinä valuuttatreidaaja pysyttäytyy valinnassaan hieman pidemmän aikaa, aina muutamasta viikosta useampiin vuosiin.

Kolmas hyvä esimerkki on skalppaus (scalping-strategia), joka on ollut erityisen suosittu parin viime vuoden aikana. Skalppaus sopii toiminnan ihmisille, sillä tämä strategia toimii siten, että valuutta pyritään myymään heti kun kaupasta saa tuottoa. Kyse voi olla vain sekunneista, joten tämä tapa vaatii hyvähermoista keskittymistä kaupankäyntiin.

Valuuttakauppa CFD:n avulla

CFD-kauppa eli kaupankäynti Contract for difference -sopimuksella on yleistynyt suomalaistenkin valuuttatreidaajien keskuudessa, oli kohteena sitten kryptovaluutta tai yleinen valuutta. CFD-kaupassa ostaja ja myyjä tekevät sopimuksen hinnaneron kuittaamisesta ilman että kummankaan tarvitsee varsinaisesti omistaa kyseistä valuuttaa. Tässä tapauksessa sijoitettava summa voi olla pienempi ja siten myös sijoituksen riskikin.

Suojaa itsesi valuuttakaupan riskeiltä

Kuten sijoittamisessa yleensäkin, myös valuuttakaupassa on omat riskinsä. Oikealla strategialla sekä exit-suunnitelmalla voi pienentää riskien määriä. Suuri riski on vipumenetelmissä, joita käytetään esimerkiksi valuuttakaupassa CFD-sopimuksilla. Vipu tulee sanasta velkavipu, eli kyseessä on eräänlainen laina sijoitusta varten. Jos oma ennuste osuu oikeaan, voi vivun avulla saada korkeammat tuotot, mutta huonommassa tapauksessa tappiot ovat moninkertaiset.

Valuuttakaupassa on parasta pitää mielessä yksi sijoittamisen nyrkkisäännöistä, eli sijoituksiin kannattaa laittaa vain sen verran rahaa, kuin itse on valmis häviämään.