Vedonlyönti ja sen kertoimet kulkevat käsi kädessä – opi tuntemaan perusteet

Vedonlyöntiä on harrastettu aikajanamme alkuajoista lähtien ja sen suosio piilee sen tuomasta jännityksestä ja mahdollisista voitoista. Vedonlyönti on tullut koko kansan saataville internetin kehityksen myötä ja se on suosittu harrastus meillä ja muualla. Vedonlyönnin kivijalkana on siihen liittyvät kertoimet, jotka sanelevat vedonlyönnin raamit.

Vedonlyönti perustuu kertoimiin, jotka ovat ennalta määriteltyjä todennäköisyyksiä eri pelaajille, joukkueille tai sarjoille. Todennäköisyydet sanelevat kertoimen, joka näkyy veikkaajalle kohdetarjonnassa. Kerroin ja voiton todennäköisyys vaikuttavat suoraan toisiinsa ja kerroin kasvaa, mitä pienempi todennäköisyys kohteen voitolla on. Tällä tavoin kertoimet toimivat käytännössä vedonlyönnin hintoina. Vedonlyönti ja sen kertoimet kannattaa ottaa perusteellisesti haltuun, jos harrastuksesta haluaa saada mahdollisimman paljon irti.

Todennäköisyydet perustuvat arviointeihin

Vedonlyönnin kertoimet määritellään siis todennäköisyyksistä, jotka ovat tulosta ennakkoon tehdyistä todennäköisyysarvioista. Parhaaseen todennäköisyysarviointiin ei ole yhtä ainoaa reseptiä ja siihen käytetäänkin erilaisia menetelmiä, joissa vedonlyöntitilastot toimivat apuna.

Lisäksi arviointia edistää paljolti alan lajin tuntemus ja sen lainalaisuuksista, pelaajista, joukkueista ja seuroista tulisi tietää mahdollisimman paljon. Rapatessa saattaa roiskua ja erehdyksiä voi tulla matkan varrella, koska kukaan ei loppujen lopuksi pysty täydellä varmuudella määrittelemään vedenkestävää todennäköisyysarviota.

Suomalaisten suosikkivedonlyönnin kohteet ja niiden kertoimet

Vedonlyönti on muiden rahapelaamisen tapaan suosittua Suomessakin ja sen markkinoita hallinnoi edelleenkin Veikkaus, joka on pitänyt kiinni monopoliasemastaan vuosikymmenien ajan. Yksinvaltiudestaan huolimatta, suomalaisilla on mahdollisuus harrastaa vedonlyöntiä ulkomaalaisilla pelisivustoilla.

Vedonlyöntisivustoilta löytyy kertoimia eri urheilulajeihin, mutta niissä on eroavaisuuksia sivustoista riippuen. Jotkut sivustot saattavat tarjota parempia kertoimia johonkin tiettyyn lajiin ja toisista löytyy hyvää tietoa eri lajin sarjoista kuten Valioliigasta tai SM-liigasta. Valioliiga kuuluu maailman suosituimpiin vedonlyöntisarjoihin ja niihin liittyviä kertoimia tarjotaan varmasti melkeinpä jokaiselta sivustolta. SM-liigan kertoimet puolestaan löytyvät parhaiten erityisesti suomalaisille suunnatuista sivustoista.

Suomalaiset viihtyvät talven aikana jääkiekon parissa ja sitä seurataan mielellään myös rapakon takaa NHL:n avulla. Maailman kovatasoisemmasta jääkiekkoliigasta on tullut maassamme yksi suurimmista vedonlyöntikohteista ja kertoimia löytyy niin ikään lähes jokaiselta vedonlyöntisivustolta.

Jääkiekon ja jalkapallon lisäksi suomalaisten penkkiurheilijoiden sydäntä lähellä on Formula 1, johon maamme on lähettänyt tunnetusti lukuisia tähtikuskeja. Kausi alkaa maaliskuussa ja kestää kuluvan vuoden loppuun saakka ja se koostuu ympäri maailmaa järjestettävistä osakilpailuista. Se on suosittu vedonlyöntikohde ja siitä lyödään Suomessa vetoa varsinkin, kun ajoradoilla kiitää sinivalkoista vauhtia.

Maltti on valttia vedonlyönnissäkin

Vedonlyönti on parhaillaan hauskaa ajanvietettä ja se tuo kutkuttavaa lisäjännitystä urheilutuloksien seuraamiseen. Siinä pitää kuitenkin pitää pää kylmänä ja muistaa kohtuullinen ja maltillinen pelaaminen. Jos vedonlyöntiä haluaa harrastaa vakavammin ja pitkäjänteisemmin, kannattaa veikkaajan omaksua muutamia taitoja, jotka tekevät vedonlyönnistä sujuvampaa ja mahdollisesti tuottoisampaakin. Kertoimet toimivat tässäkin kivijalkana, sillä vedonlyöntiä kannattaa harrastaa ainoastaan markkinoiden parhailla kertoimilla.

Kestävä ja pitkäjänteinen vedonlyönti alkaa pelikassan hallinnalla, jolloin pelaaminen tapahtuu vain sellaisilla panoksilla, jotka pelaajalla on varaa hävitä. Liian suurta panosta ei tulisi myöskään lyödä yksittäiseen kohteeseen. Riskien ja pelikassan tarkka seuraaminen onkin avaintekijänä pitkän tähtäimen tuoton haalimisessa.

Viisas vedonlyöjä pitää myös aktiivisesti kirjaa vedoistaan, mikä auttaa häntä tarkkailemaan vetojen osuvuutta pitkällä aikavälillä. Näin saadaan selkeämpi kuva onnistumisista sekä voitoista ja tappioista, jotka omalta osaltaan opettavat vedonlyönnin saloista.