Mitä yhteistä on sijoittamisella ja korttipeleillä?

add

Harva tulee ajatelleeksi, miten lähellä korttipelien pelaaminen ja sijoittaminen ovat toisiaan. Ne harjoittavat oikeastaan samoja ominaisuuksia, sillä niiden tiimoilla pyöritään samojen asioiden äärellä niin kognitiivisten taitojen osalta, kuin myös eri luonteenpiirteiden vahvistumisen saralla.

Voimme kutsua sekä korttipelien pelaamista, että sijoittamista oikeastaan “alana”, sillä onhan jo meidänkin maassamme ammattilais korttipelaajia ja -sijoittajia. Siispä näille aloille on luontaista se, että niitä pystyy harjoittamaan joko tosissaan ammattilaistasolla tai kevyesti harrastuksen muodossa.

Niin sijoittaminen, kuin korttipelien pelaaminenkin harjoittaa meitä ei niinkään fyysisesti, vaan enemmänkin henkisesti. Vaikka emme ajattelisikaan asiaa sen syvällisemmin – on paljon asioita, jotka sekä kortin pelaajia, että sijoitusalalla olevia yhdistää.

Matemaattinen osaaminen

Jos kysyisimme sattumanvaraisesti ihmisiltä mikä heidän mielestään yhdistää esimerkiksi pokerin pelaamista ja sijoittamista, olisi melko varmaa, että yleisin vastaus olisi matemaattiset taidot. Se juolahtaa nimittäin yleensä ensimmäisenä mieleen, sillä Texas holdem pokeri innostaa monia matemaattisesti lahjakkaita ihmisiä. Oli kyse sitten pienimuotoisesta pelaamisesta tai sijoittamisesta – tai puolestaan isompien numeroiden pyörittelystä, on matemaattinen osaaminen ensiarvoisen tärkeää ja nämä taidot kyllä myös pääsevät kehittymään korttipeleissä.

Moni sijoittamisesta innostunut on kertonut, että he ovat kokeneet olevansa huonoja matematiikassa peruskoulussa. Kun jostain asiasta kuitenkin innostuu, alkavat numerotkin aukeamaan ihan eri tavalla. Myös innostava ilmapiiri tai aiheesta keskusteleminen voivat saada innostuksen entistä kovemmalle tasolle.

Päätöksentekotaidot

Niin sijoittamismaailmassa, kuin pokerin pelaamisessakin päätöksien tekeminen nopeasti kovankin paineen alla on arkipäivää. Se ei ole aina mukavaa, mutta hyvien ratkaisujen sattuessa kohdalle on se sitäkin palkitsevampaa.

Voitaisiin puhua, että jotkin ihmisistä kaipaavat niin sanottuja “kiksejä” työstään tai harrastuksistaan. Adrenaliiniryöppy ja onnistumisen tunne voivat saada suuren onnentunteen.

Näillä aloilla on tyypillistä, että päätöksiä tehdään paljon ja jos kyse on suurista summista, ei ole aikaa vitkuttelulle. “Pokerinaama”-termiä ei ole keksitty tyhjästä, sillä välillä sekä pokerissa, että sijoittamisessa tarvitaan todellakin omanlaistaan pokerinaamaa pitämään pakkaa kasassa.

Pitkäjänteisyys

Oletko kuullut tämän: mitä aiemmin aloitat pitkäjänteisen sijoittamisen, sitä parempi. On siis todella tärkeää, ettei sijoittamisessa aina hätiköidä. Tässä hyödynnetään niin sanottua korkoa korolle -ilmiötä ja tähän tarvitaan mielellään pitkäaikaista ja pitkäjänteistä sijoittamista.

Toki on myös sijoittamisen muotoja, joissa asiat tehdään nopeasti, jolloin saatetaan ostaa ja myydä yhden päivän sisällä. Tämäkin tarvitsee kuitenkin pidemmällä tähtäimellä pitkäjänteisyyttä, jos tuottoja haluaa haalia ja saada kokemusta.

Myös pokerin pelaamisessa pitkäjänteisyys on tärkeää – oli kyse sitten nettipokerista tai live-turnauksista. Välillä tulee onnistumisia ja välillä taas epäonnistumisia. Se kuuluu pelin henkeen ja on tärkeää päästä negatiivistenkin tunteiden yli.

Kummallakin alalla siis kaivataan todellakin pitkäjänteisyyttä ja on inhimillistä, että se saattaa olla monesti koetuksella. Kannattaa kuitenkin muistaa, että pitkäjänteisyys kannattaa. Voit saada harrastuksesta tuottoisan ammatin, kun jaksat harjoitella, perehtyä ja omistautua.

Mielen hallinta

Vaikka sekä pokerista, että sijoittamisesta ensimmäinen mielikuva voi olla kiivaat pelit ja rajut sijoitusstrategiat, on niiden parissa työskentelevien tai harrastelijoiden todella tärkeää oppia sanoittamaan omia tunteitaan. Ei  välttämättä muille, vaan itselleen.

On päätettävä suuria asioita lyhyessä ajassa, jolloin päätökset täytyy pystyä myös perustelemaan niin itselle, kuin joskus myös muillekin. Varsinkin live-pokerissa mielen hallinta korostuu, kun vastustajien ei haluta näkevän sitä, millainen korttikäsi omassa kädessä lymyää.

Myös osakemarkkinoiden seuraaminen voi vaatia välillä mielen hallintaa. Monet alojen ammattiaiset yhdistävätkin tähän myös fyysisen harjoittelun, sillä tasapainoittelu niiden kahden välillä voi muuten olla haastavaa.

Aiheeseen perehtyminen

Sitä ei ole kiistäminen, ettei suuria rahasummia pystytä pyörittelemään täysin huvikseen. Niin sijoittamisessa, kuin pokerin peluussakin päätee hyvin se, että taustatyö täytyy tehdä kunnolla jos aikoo menestyä.

Taustatyö voi olla hiukan erilaista, mutta yhtä tärkeää. Sijoittamismaailmassa aallon harjalla täytyy olla joka hetki. Yleensä jo aamu alkaa talousuutisilla, omien osakesalkkujen vilkaisulla sekä päivän puhutuimmilla markkinatalouden tiedotteilla.

Pokerissa puolestaan on pelaamisen sääntöjen ja pelaamisen opettelun lisäksi tutkittava paitsi erilaisia turnauksia, pelaamis-strategioita – otettava selvää myös tulevien vastustajien strategioista. On olennaista, että turnauksiin valmistaudutaan huolella ja takana on esimerkiksi harjoituspelejä.

Kiinnostuitko?

Kuulostavatko nämä ominaisuudet tutuilta tai tunnistatko ne jopa itsessäsi tai lähipiiristäsi? Jos innostuit aiheesta, niin muista, ettei ole koskaan liian myöhäistä aloittaa uutta harrastusta.

Kiinnostus maailmaa kohtaa pitää mielen vetreänä ja kognitiiviset taidot tikissä. Ota siis ihmeessä selvää lisää joko sijoittamisesta tai pokerin pelaamisesta esimerkiksi netistä löytyvien oppaiden avulla kehittyäksesi molemmissa paremmiksi.